Ekologický institut Veronica používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k anonymnímu monitorování návštěvnosti našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním cookies pro účely sledování návštěvnosti. Více informací o ochraně osobních údajů.
Dne 20. února 2007 se ve Slévárně Vaňkovka ustkutečnila další panelová diskuse k tématu veřejných prostranství. Do panelu usedli zástupci Magsitrátu města Brna, Fakulty sociálních studií a Nadace Partnerství. V úvodu představili Ing. Arch. Robert Sedlák a Ing. Teplá (Nadace Partnerství) zahraniční koncepty řešení veřejných prostor, poté byly odprezentované úspěšné a plánované realizace veřejných prostor v Brně (Ing. Arch. Tupá, Magistrát města Brna). Následovala diskuse, z níž byly zaznamenány tyto postřehy:
Je třeba si uvědomit problém "privatizace" veřejných prostor.
- měly by se uplatňovat metody Místní Agendy 21 při plánování nových realizací úprav veřejných prostor - evidentně nestačí pouze hlasování občanů pro jednu ze dvou již zpracovaných variant
· nám. Svobody - není tam zeleň (pobyt na lavičkách v letním parnu je nepříjemný)
- stromy x památkáři
- co se stane z podzemní vodou? Možná se zvýší vzlínání vody zdmi domů!
Urban centrum, Metropolitan - nepřímé formy komunikace, které nedávávají veřejnosti možnost zjistit vice informací, projednat možnosti úpravy, změny, nové návrhy, originální, reagující na potřeby obyvatel
Vzniká strategie komunikace s veřejností pro Magistrát města Brna a územní plán (ne pro úřady městských částí ve vztahu k územnímu plánu)
V březnu proběhl dotazník "tramvaj přes náměstí Svobody"
Nadace Partnerství vybírá metody práce s veřejností případ od případu - Svoboďák by bylo potřeba řešit kampaní (před 10 lety)
Je třeba zdůraznit potřebu zjistit nejen názory místních, ale i pozorování lidí v daném místě
Jsou veřejné prostory satelitů Brna vymahatelné novým stavebním zákonem na developerech?
ANO
- sankce?
- majitel komunikace o ní musí pečovat: převod na samosprávu?
Smetanova ulice je špinavá, nepečuje se o stromy, vylomené zábrany dřevin, auta parkují na chodnících
- kontaktovat policii
- pečuje o ni Veřejná zeleň města Brna
- úklid znemožněn parkujícími auty
Jaký je osud Kraví hory?
Bude to park.
Vybavenost veřejných prostor - co je třeba a kde?
- WC (Roosvelt, Zelný trh, myší díra, Malinovského náměstí)
- Komenského náměstí (wc zmizelo kvůli soše)
- nám. Svobody (není - Kozí)
- Obilňák (otázkou je uživatelnost)
- Špilberk (uvažuje se o objektu Hlídka 4)
Je třeba zlepšit úlohu vnitrobloků pro veřejnost
- přístupné
- klášterní zahrady
Jak se bude řešit trasa "od přehrady do Bítýšky"?
- pro chodce nebezpečné (kolize s cyklisty)
Klub českých turistů (pouze pěší zóny)
Je třeba hájit pěší trasy nyní při přípravě územního plánu.
Kolize pěší x cyklo doprava
- břehy Svitavy a Svratky - do Maloměřic - sever
- nebezpečné - oddělit
- cyklo ne na chodník ale na silnici nebo vyvýšená na chodníku
- neprůchodné (viditelné průhledy) bloky
Zeleň ve městě chybí, jak se bude do budoucna vyvíjet?
- bariéra ve výhledu na architekturu
- problém do budoucna
- vyváženost
Úřady městských částí nekomunikují s veřejností o záměrech, ventilují již schválené a vybrané projekty.
Voda v Brně - chybí přístup a možnost pobýt!
- veřejně přístupné artézské zvodně
- revitalizace - náhony
- revitalizace, průchodnění - Svitavský náhon/Ponávka/Svitava (Ponávka, Zábrdovice)
Počítá se se zatunelováním tarmvají v sídlištích?
NE
- Wilson a Pisárky vzniká (Zábrdovice)
Je silnice (ve vztahu k cyklostezkám) - ? "veřejný prostor" - ulice
ANO
"od fasády k fasádě" - lidé, auta, památky, zeleň
"veřejné prostranství" - NE komunikace a parkoviště v docházkové vzdálenosti do 300m
Stavební úřady umožňují privatizaci ulice investory. Co s tím?
Významnou roli zde hraje zastupitelstvo - jako prevence vzniku problému, ale i jako možnost řešení a nápravy již vzniklého problému.
Je brněnské podzemí veřejný prostor?
ANO
- Zelný trh - nejrozsáhlejší podzemní prostory
Z historie - uvažuje se o kostnici
Pisárky - Antropos (objekty patří MZLU archeopark) - Myslivna - pěší trasa
- první výstaviště v Brně (1900)
Existuje studie "Pisárecká kotlina" - odbor investic
- cyklostezka po obou březích řeky
- lávka
- obnova trasy na Myslivnu
- obnova aredálu budov
Kavárny - na veřejných prostranstvích bez pódií - přímo na dlažbě venku nebo 30 cm nad zemí - je to záležitost úřadů městských částí, jak vysoké podium pro kavárny povolí.
Rád/a bych příště diskutovala o:
- zeleni v Brně
- vojenské objekty - Štefanikova, černá pole (prázdné či skoropráz dné
- využití prostor na hřiště (kdekoli, jakékoliv), vedení radnice je k aktivitám mládeže lhostejné
- informační středisko Letohrádek Mitrovských