V létě bych ráda jela do Švédska a přemýšlím, zda cestovat vlakem, autem nebo letadlem. Vím, že letadlo je asi nejméně ekologický způsob, ale je v tom opravdu takový rozdíl?
Volba mezi dopravními prostředky pro daleké cestování představuje často prubířský kámen naší snahy o ekologicky příznivé chování. U dopravy se můžeme zamyslet nad několika věcmi: emisemi znečišťujících látek, hlukem nebo rozsáhlostí infrastruktury, která zabírá zemědělskou půdu i přírodní oblasti a má vliv na živočichy a rostliny. Dopravním prostředkem se zdaleka nejmenšími dopady na životní prostředí je vlak, v ČR máme jednu z nejhustších vlakových sítí v Evropě.
Je dobré porovnat si různé typy dopravy i čísly - zvláště co se týče jejich produkce emisí skleníkových plynů a tedy i vlivu na klimatické změny. K tomu slouží emisní kalkulačky, jednoduché programy na počítání emisí skleníkových plynů, které se ze Západu úspěšně šíří i do našeho internetového prostředí. Do emisní kalkulačky zadáte základní údaje o vašem životním stylu (bydlení, jídlo, cestování) a dozvíte se, kolik emisí skleníkových plynů produkujete a jak se dají snížit. Pro představu vám doporučujeme kalkulačku České klimatické koalice (jíž je Veronica členem).
Výborný pro porovnávání je webový projekt Ecopassenger (v angličtině), který je velmi uživatelsky vstřícný a slouží zároveň jako vyhledávač spojení. Zadáte jen údaj odkud, kam a kdy cestujete a uvidíte mapu, jízdní časy auta, vlaku a letadla a porovnání jejich emisí skleníkových plynů. Například pro zpáteční cestu Praha-Stockholm zde vyšlo na jednoho pasažéra 660 kg emisí při letu letadlem, 490 kg při jízdě autem a 78 kg pro vlak. Ecopassenger hodnotí mnoho faktorů, například typ stroje, obsazenost, výrobu a transport paliva nebo energetický mix států. V grafech se zobrazuje kromě emisí také spotřeba energie (benzínu či elektřiny) a další látky znečišťující ovzduší. Celý projekt vymyslel Institut pro energii a environmentální výzkum v Heidelbergu.
Co se týče letecké dopravy, Evropská unie v lednu 2012 zařadila leteckou dopravu do obchodování s emisemi (do té doby tam byly jen emise z průmyslu). Aerolinky si tedy kupují povolenky na vypouštění emisí, což alespoň mírně narovnává uměle stlačenou nízkou cenu letenek. Opatření platí pro všechny aeroliniky registrované v Evropské unii a rovněž pro všechny lety, které přistávají na letišti v EU či z něj vzlétají.
Přejeme dobrá rozhodnutí pro vaše cesty bez zbytečné zátěže emisí.
Veronika Frélichová; Ekologická poradna Veronica
Další dotazy z kategorie: Ostatní Ekologická poradna Veronica
Ekologická poradna
je tu pro Vás
Celkový počet odpovězených dotazů 411. Nenašli jste zde odpověď na Váš dotaz, přečtěte si ještě poradnové články z časopisu Veronica nebo nám položte nový dotaz.