Logo Ekologický institut Veronica
Obrázek Ekologické poradny Obrázek časopisu Veronica Obrázek Centra Veronica Hostětín
Obrázek Ekologické poradny Obrázek časopisu Veronica Obrázek Centra Veronica Hostětín
CZ | EN

Jaký je rozdíl v emisích auta, vlaku a letadla?

Revidováno: 19. 6. 2013 (původní text: 17. 3. 2010)

V létě bych ráda jela do Švédska a přemýšlím, zda cestovat vlakem, autem nebo letadlem. Vím, že letadlo je asi nejméně ekologický způsob, ale je v tom opravdu takový rozdíl?

Doporučení Ekologické poradny Veronica

Upozornění: text obsahuje některé již zastaralé informace, přečtěte si náš nový text Jak snížím svoji uhlíkovou stopu, když se přestanu létat?

Volba mezi dopravními prostředky pro daleké cestování představuje často prubířský kámen naší snahy o ekologicky příznivé chování. U dopravy se můžeme zamyslet nad několika věcmi: emisemi znečišťujících látek, hlukem nebo rozsáhlostí infrastruktury, která zabírá zemědělskou půdu i přírodní oblasti a má vliv na živočichy a rostliny. Dopravním prostředkem se zdaleka nejmenšími dopady na životní prostředí je vlak, v ČR máme jednu z nejhustších vlakových sítí v Evropě.

Je dobré porovnat si různé typy dopravy i čísly - zvláště co se týče jejich produkce emisí skleníkových plynů a tedy i vlivu na klimatické změny. K tomu slouží emisní kalkulačky, jednoduché programy na počítání emisí skleníkových plynů, které se ze Západu úspěšně šíří i do našeho internetového prostředí. Do emisní kalkulačky zadáte základní údaje o vašem životním stylu (bydlení, jídlo, cestování) a dozvíte se, kolik emisí skleníkových plynů produkujete a jak se dají snížit. Pro představu vám doporučujeme kalkulačku České klimatické koalice (jíž je Veronica členem).

Výborný pro porovnávání je webový projekt Ecopassenger (v angličtině), který je velmi uživatelsky vstřícný a slouží zároveň jako vyhledávač spojení. Zadáte jen údaj odkud, kam a kdy cestujete a uvidíte mapu, jízdní časy auta, vlaku a letadla a porovnání jejich emisí skleníkových plynů. Například pro zpáteční cestu Praha-Stockholm zde vyšlo na jednoho pasažéra 660 kg emisí při letu letadlem, 490 kg při jízdě autem a 78 kg pro vlak. Ecopassenger hodnotí mnoho faktorů, například typ stroje, obsazenost, výrobu a transport paliva nebo energetický mix států. V grafech se zobrazuje kromě emisí také spotřeba energie (benzínu či elektřiny) a další látky znečišťující ovzduší. Celý projekt vymyslel Institut pro energii a environmentální výzkum v Heidelbergu.

Co se týče letecké dopravy, Evropská unie v lednu 2012 zařadila leteckou dopravu do obchodování s emisemi (do té doby tam byly jen emise z průmyslu). Aerolinky si tedy kupují povolenky na vypouštění emisí, což alespoň mírně narovnává uměle stlačenou nízkou cenu letenek. Opatření platí pro všechny aeroliniky registrované v Evropské unii a rovněž pro všechny lety, které přistávají na letišti v EU či z něj vzlétají.

Přejeme dobrá rozhodnutí pro vaše cesty bez zbytečné zátěže emisí.

Autor: Veronika Frélichová; Ekologická poradna Veronica

Přečtěte si dále k tématu

Další dotazy z kategorie: Energie Ekologická poradna Veronica

Ekologická poradna
je tu pro Vás

Mám dotaz

Celkový počet odpovězených dotazů 419. Nenašli jste zde odpověď na Váš dotaz, přečtěte si ještě poradnové články z časopisu Veronica nebo nám položte nový dotaz.

 nebo
 Kč
Logo Darujme.cz

1986-2021: 35 let práce pro ochranu přírody a krajiny

   

© ZO ČSOP Veronica – aktualizováno 2. 12. 2021