Ochrana soukromí

Ekologický institut Veronica používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k anonymnímu monitorování návštěvnosti našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním cookies pro účely sledování návštěvnosti. Více informací o ochraně osobních údajů.

Logo Ekologický institut Veronica
Obrázek Ekologické poradny Obrázek časopisu Veronica Obrázek Centra Veronica Hostětín
Obrázek Ekologické poradny Obrázek časopisu Veronica Obrázek Centra Veronica Hostětín
CZ | EN

Elektromobilita

NEJČASTĚJŠÍ OTÁZKY A ODPOVĚDI

 1) Jak dlouho přibližně trvá nabití baterie elektromobilu?

Doba nabíjení elektromobilu je různá dle kapacity baterie a výkonu dobíjecí stanice. Pokud elektromobil dobíjíte z klasické zásuvky (230 V), pak doba nabíjení průměrně trvá 8 až 12 hodin - nejvhodnější je tedy elektromobil nabíjet během nočních hodin. Z domácí nabíječky (wallboxu) dobijete elektromobil již za asi 3 až 5 hodin. U rychlodobíjecích stanic dobijete celou baterii již do 90 minut.

Obrázek kreslil R. Pospíšil

2) Mohu nabíjet baterii průběžně, ačkoliv není ještě úplně vybitá?

 Ano, je to určitě možné. Li-ionovou baterii v elektromobilu (nebo v jiném elektrovozidle) je možné dobíjet kdykoliv průběžně dle Vašich časových možností.

 

3) Kolik se v Česku nachází dobíjecích stanic?

 Na území České republiky je nyní okolo 1 100 veřejných míst, která majitelům elektromobilů umožňují dobití baterie jejich vozů. Počet míst bude do budoucna ještě rapidně narůstat, zcela jistě se zvýší hustota sítě dobíjecích stanic.

 

4) Mohu nabíjet elektromobil za deště či během bouřky a je to bezpečné?

 Ideálně elektromobil dobíjejte za optimálních meteorologických podmínek, ačkoliv i během deště to není zásadním problémem. Bezpečnost totiž zajišťují jističe lokalizované nejen v baterii, ale také v optimálně izolovaném kabelu. Elektrický proud do vozidla vstupuje až po kontrole spojení obou konektorů kabelu.

Při bouřce je situace komplikovanější a rozhodně nabíjení nedoporučujeme -  obecně se totiž doporučuje se stranit kontaktu s jakýmkoliv elektrickým spotřebičem. Ačkoliv bývá velké množství nabíjecích stanic v současnosti vybaveno ochranou proti přepětí, může zásah elektromobilu bleskem způsobit poškození interního elektrického vedení vozu i samotnou nabíjecí stanici.

 

5) Jak lze elektromobil hasit v případě požáru? Jaký postup se doporučuje při požáru elektromobilu v podzemních garážích?

Na tuto otázku nelze napsat jednotné řešení, protože způsob hašení vždycky záleží konkrétní situaci. Obecně lze doporučit stejný postup jako během hašení požáru klasického automobilu za dodržení všech pravidel viz karta pro záchranáře, kterou disponuje jakákoliv terénní jednotka hasičského sboru. V případě požáru elektromobilu v podzemních garážích platí pravidlo nutnosti co nejrychlejšího opuštění prostoru.

 

6) Musejí být elektromobily po dopravní nehodě nějak preventivně odstaveny?

Elektromobily by měly být z důvodu možného rizika vzniku požáru zaparkovány v zabezpečeném areálu ve venkovním prostředí. Měl by být zároveň vytvořen dostatečný odstup od dalších objektů a předmětů, které by se mohly vlivem rizika požáru poškozeného elektromobilu také vznítit. Mělo by být bráno v potaz také zajištění takto poškozeného vozidla proti nepříznivým vlivům počasí - např. zajištění speciální plachtou dle karty pro záchranáře apod.

 

7) Jaký dojezd mají modely elektromobilů v současné době?

Zde hodně záleží na cenové kategorii, kdy zpravidla platí přímá úměra mezi cenou a dojezdovou vzdáleností. Menší elektromobily s nižší kapacitou baterie mívají dojezdovou vzdálenost maximálně okolo 150 km, avšak některé výkonnější a cenově nákladnější modely zvládnout urazit  na jedno nabití vzdálenost až kolem 500 km.

 

8) Jaký je rozdíl mezi způsoby dobíjení - tj. mezi nabíjením elektromobilu domácí nabíječkou (wallboxem) a napájením vozidla z běžné zásuvky?

Největší rozdíl je určitě rychlost samotného procesu dobíjení, kdy dobíjení pomocí wallboxu probíhá daleko rychleji a je bezpečnější. Systém wallboxu je schopen přenášení vyšších nabíjecích proudů oproti kabelovému vedení s nemožností přenosu vyšší nabíjecích proudů.

 

9) Vyplatí se jezdit elektromobilem? Ušetříme oproti běžnému automobilu?

Ročně je možné díky jízdě elektromobilem ušetřit až desetitisíce korun, které bychom vydali za nákup nafty nebo benzinu. Náklady na provoz oproti běžným automobilům na fosilní paliva obvykle dosahují asi třetinové až šestinové sumy. Elektromobil se tak i vzhledem k vyšší průměrné pořizovací ceně vyplatí.

10) Má elektromobil opravdu nižší uhlíkovou stopu než spalovací auto?

Z automobilů prodávaných v Evropě vypustí průměrný elektromobil střední velikosti za dobu své životnosti přibližně 90 g CO2 ekv./km, zatímco naftový protějšek vypouští 234 g CO2 ekv./km a benzínový automobil 253 g/km, včetně započtení emisí z výroby. Za dobu očekávaného nájezdu vozidla to představuje 20 tun, resp. 53 tun a 57 tun CO2 ekv. Jinými slovy, v průměru v Evropě vypustí elektromobil přibližně 2,7krát méně emisí skleníkových plynů než konvenční automobil.
Přečtěte si k tématu uhlíkové stopy elektromobilu podrobný text Ekologického institutu Veronica.

11) Můžu získat nějaké dotace, co se příslušenství týká?

Z příslušenství je nově možné přiznání dotace na pořízení wallboxu. Vše jde přes program Nová zelená úsporám, díky němuž je možné uspořit  až 30 000 Kč. O dotaci je možné zažádat již od podzimu 2021. Více informací včetně podmínek pro splnění kritérií pro možnost čerpání dotace.

 

Nadace Veronica

Podpořila Nadace Veronica

 nebo
 Kč
Logo Darujme.cz
   

© ZO ČSOP Veronica – aktualizováno 18. 4. 2024