Ekologický institut Veronica používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k anonymnímu monitorování návštěvnosti našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním cookies pro účely sledování návštěvnosti. Více informací o ochraně osobních údajů.
Jihomoravský kraj ale stále prosazuje variantu přes Mikulov. Existuje jediný dokument, kde je R52 přes Mikulov zakotvena: územní plán Břeclavska, a ten je nyní u Nejvyššího správního soudu. Ministerstvo dopravy objednalo analýzu, která identifikovala zásadní právní pochybeni Jihomoravského kraje, které mohou vést ke zrušení územního plánu soudem. Je tu také kritické stanovisko ombudsmana, na který ovšem Jihomoravský kraj vůbec nebere zřetel. Dále se kraj odvolává na mezinárodní smlouvu o tzv. nápojném bodu, kde je uveden Mikulov. Tato smlouva nebyla ratifikována českým Parlamentem, a tedy nemůže mít ani silu zákona, ani nemůže být zákonu nadřazena. Není možné se na ni odvolávat jako na průkaz veřejného zájmu ani jako na rozhodnutí, které by mělo přednost nad stavebním zákonem v procesu územního plánování.
Proč se tedy vedou spory o trasování dálnice, proč se objektivně nezhodnotí varianty a nevybere ta nejvýhodnější pro přírodu (ekologie) a lidi (ekonomie). Zřejmě je tendence postavit dálnice obě. Bývalý premiér Topolánek to skandálně a přece asi pravdivě odhalil v parlamentu, kde podle stenogramu uvedl, že: „Nakonec budou uspokojeny obě lobbistické skupiny. I ta, která nakoupila pozemky pod Mikulovem, i ta, která nakoupila pozemky pod Břeclaví“. Zdá se tedy, ze cele rozhodováni o R52 mohlo mít závažné korupční pozadí.
A teď se v návrhu nového územního planu Jihomoravského kraje (tzv. Zásad územního rozvoje ) se objevila nová čára. Jihomoravský kraj se rozhodl vést přes střed Lednicko-valtického areálu (tzv. LVA) chráněného UNESCO rychlostní silnici. Má spojit Břeclav z Mikulovem. Už má i své označení - „R40“. Tato linie lehkou rukou projektanta těžce rozsekává LVA na dva kusy. Zdá se, že dědictví předků mají u zadku. Důležitější je, jak nám pěkně jezdí kamiony a převážejí zboží z jedno koutu Evropy do druhého. Aby mohly pěkně kolovat, uděláme jim pomyšlení, třeba i přestěhujeme Karlštejn a nebo rozsekáme LVA na kusy. Podmínku ministerstva kultury, které má ochranu LVA na starosti nikdo nebere vážně. Ta podmínka totiž říká, pokud je opravdu nutné vést mezinárodní komunikaci Lednicko-valtickým areálem , je třeba ji vést tunelem.
Já pevně věřím, že nejvyšší správní soud zruší stávající územní plán Břeclavska. Byl jsem u toho, když se schvaloval a nezákonnosti při jeho schvalování byly zcela evidentní. Pak se budeme muset pokorně vrátit na samý začátek a prověřit možnost, vést rychlostní spojení s Vídní po stávající dálnici do Břeclavi, odtud obchvatem přes průmyslovou zónu u Břeclavi dál na Reinthal a Poysdorf. Má to svoji logiku, vždyť na stejný exit bude přivedena i dálková doprava po R 55 z Polska a řidiči budou moci pokračovat odsud na Bratislavu, Brno a nebo na Vídeň. Lednicko-valtický areál by tak mohl zůstat naživu.