Ekologický institut Veronica používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k anonymnímu monitorování návštěvnosti našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním cookies pro účely sledování návštěvnosti. Více informací o ochraně osobních údajů.
Příklady dobré praxe environmentálně šetrného provozu
Litoměřice zavedly systematické hospodaření s energiemi v rámci majetku města. Mají pravidelný a jednotný systém sledování a vyhodnocování spotřeby energie, pravidelné zprávy do Rady města a vyhodnocování činnosti energetického managementu a plánu prací. Zřídilo Fond úspor energie i naplňování Energetického plánu města Litoměřice do roku 2030, s cílem úspor 20 %.
Adresa | Mírové náměstí 7, Litoměřice, Ústecký kraj |
Kontaktní osoba | Ing. Jaroslav Klusák, Ph.D. |
Telefon | 416 916 111 |
podatelna@litomerice.cz | |
Web | Internetové stránky organizace |
Typ organizace: | městský úřad |
Počet zaměstnanců: | cca 500 |
Charakteristika budov(y): | cca 50 budov, včetně veřejného osvětlení |
Kontaktní osoba: | Ing. Jaroslav Klusák, Ph.D. |
Telefon kontakt.. osoby: | 773 165 574 |
E-mail kontakt. osoby: | jaroslav.klusak@litomerice.cz |
Proces zavádění: | V rámci energetického managementu došlo k systematickému hospodaření s energií v rámci majetku města. Byl zaveden pravidelný a jednotný systém sledování a vyhodnocování spotřeby energie. Je naplňován Energetický plán města Litoměřice do roku 2030 s cílem 20 % úspor. Je zaveden Fond úspor energie. Od roku 2011 je zavedena trvalá pozice energetického manažera města. Město je od roku 2014 členem sdružení Energy Cities. Jsou pořádány mezinárodní konference k energetickému managementu. Město iniciovalo založení Asociace energetických manažerů měst a obcí. Od roku 2012 přineslo úspory cca 42 mil. Kč. |
Období zavádění: | Od 2011 |
Shrnutí opatření: | Litoměřice zavedly systematické hospodaření s energiemi v rámci majetku města. Mají pravidelný a jednotný systém sledování a vyhodnocování spotřeby energie, pravidelné zprávy do Rady města a vyhodnocování činnosti energetického managementu a plánu prací. Zřídilo Fond úspor energie i naplňování Energetického plánu města Litoměřice do roku 2030, s cílem úspor 20 %. |
Podrobný popis opatření: | V rámci energetického managementu došlo k systematickému hospodaření s energií v rámci majetku města. Byl zaveden pravidelný a jednotný systém sledování a vyhodnocování spotřeby energie. Je naplňován Energetický plán města Litoměřice do roku 2030 s cílem 20 % úspor. Je zaveden Fond úspor energie. Od roku 2011 je zavedena trvalá pozice energetického manažera města. Město je od roku 2014 členem sdružení Energy Cities. Jsou pořádány mezinárodní konference k energetickému managementu. Město iniciovalo založení Asociace energetických manažerů měst a obcí. Renovovali jsme objekty do nízkoenergetického standartu, instalovali městské fotovoltaické elektrárny (80 kW kolektorů), realizace EPC projektu na 13 objektů majetku města. V přípravě je projekt na energeticky aktivní budovu. |
Dosažené úspěchy: | Na městské budovy jsme nainstalovali 80 kWp fotovoltaických kolektorů, ročně šetříme cca 9,5 mil Kč, od roku 2013 jsme snížili spotřebu energie městského majetku o cca 13%. Od roku 2012 přinesly aktivity úspory cca 42 mil. Kč. Město vydalo brožuru Úspory energie nejen v Litoměřicích21 tipů pro 21.století. |
Interní směrnice: |
Jak byl proces financován: | Financováno z projektů MARUEL - Rozvoj udržitelné energetiky v Litoměřicích (podpořeno z Revolvingového fondu MŽP); MAESTRO - Energetika a Strategický rozvoj (podpořeno z programu švýcarsko-české spolupráce); READY 21 - udržitelný Rozvoj, Energetika a Doprava – výzvy pro 21. století (podpořeno z programu švýcarsko-české spolupráce), rozpočtem města. |
Podrobnosti: | Aktivity na prostý energetický management, tj. zavedení systému sledování spotřeby energie, zpracování Energetického plánu města a mzdu energetického manažera se od roku 2011 pohybují v průměru cca ve výši 700 tis. Kč/rok. Náklady byly z cca 80% hrazeny z externích zdrojů a od roku 2014 i z fondu úspor. Tedy čistý podíl města je ve výši cca 140 tis. Kč/rok. Úspory jsou řádově vyšší (viz další část). |
Doporučení pro ostatní instituce: | Vytvořit pozici energetického manažera a systematizovat proces hospodaření s energií pomocí energetických plánů a dlouhodobých výhledů. Vytvořit si jasný cíl a jít cestou snižování závislosti na externích zdrojích energie. Posilovat princip energetické soběstačnosti a dané téma (energetika), které je velmi odborné vhodně komunikovat s vedením města a občany (příklady dobré praxe, osvětové kampaně, soutěže, atd.). Vhodně motivovat městské organizace a informovat je o správných postupech užívání budov. |
Události, které zavádění podstatně ovlivnily (kladně či záporně): | Rizikem byla v počátcích inovativnost celého procesu energetického managementu v podmínkách měst a obcí ČR, kde nebyla dostatečná zkušenost se systematickým přístupem k energetice. Toto riziko bylo částečně odstraněno školením klíčových aktérů (vedení, ředitelé příspěvkových organizací, vedoucí odborů), přípravou dalších projektů, dobrou komunikací s vedením města, vstupem do renomované organizace Energy Cities a i "zdravou zarputilostí" energetického manažera a jeho kolegů v týmu. |
Ovlivnění dalších institucí: |
Komunikace se zaměstnanci, občany a mediální výstupy: | Pravidelně je o činnostech energetického managementu informováno v Radničním zpravodaji, byly publikovány i články v národních periodikách (Moderní obec, Obec a Finance, Energie 21). Pro propagaci tématu byly pořádány národní a mezinárodní konference energetického managementu přímo ve městě Litoměřice v letech 2012 a 2014. |
Datum aktualizace údajů: před více než 2 roky.
Úřad městské části Praha-Letňany, Praha (52 km)
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Praha (55 km)
Ministerstvo životního prostředí, Praha (57 km)
Úřad městské části Praha-Libuš, Praha (63 km)
Krajský úřad Libereckého kraje, Liberec (70 km)
Městský úřad Kopidlno, Kopidlno (84 km)
Pokud znáte ještě další příklady, dejte nám vědět, nejlépe e-mailem na petr.ledvina@veronica.cz.