Jak uspořádat akci ekologicky?

Spousta plastových kelímků od limonády, tácků od párků, všude odhozené odpadky… ANEBO TAKY NE. Nebo to může být nulový počet kelímků, tácky vyhozené do kompostu a po akci všude čisto. Ano, i tak jdou dělat festivaly, slavnosti či jiné akce. Taková ekologicky uspořádaná akce může být reklamou vašeho environmentálně zodpovědného postoje.

Jak uspořádat akci „zeleněji“? Tak, aby se při ní lidé poměli a pobavili, ale příroda nestrádala? 

Na konání ekoakce nelze poskytnout univerzální návod. Vždy jde o hledání dobrých a zvládnutelných cest, jak dopad akce na životní prostředí zmenšit. Nabízíme vám kontrolní seznam, který můžete používat při organizování akcí jako vodítko. Některé body jsou společné pro interiérové akce (porady, semináře, školení, konference), některé jsou specifičtější pro větší venkovní akce (festivaly, hody, slavnosti). Bližší podrobnosti najdete i v publikaci s názvem Jak uspořádat akci ekologicky - Rady a nápady pro organizátory slavností, konferencí i porad (zdarma ke stažení), kterou vydal spolek Tradice Bílých Karpat ve spolupráci s Ekologickým institutem Veronica.

Kontrolní seznam pro pořádání environmentálně šetrnějších akcí

Odpady

  • Nepoužíváme jednorázové nádobí.
  • Nepoužíváme jednotlivá balení (cukru, kávy, smetany apod.).
  • Třídíme alespoň základní složky odpadů (papír, plasty, sklo, kovy, bioodpad) a zajišťujeme, aby byly komodity vytříděné správně.
  • U venkovních akcí pro více účastníků: Používáme rozložitelné nádobí a zajišťujeme jeho opětovný sběr a kompostování. Používáme vratné kelímky na nápoje.

Občerstvení

  • Na akci upřednostňujeme regionální produkty a místní speciality.
  • Na akci nabízíme biopotraviny a fairtradové výrobky.
  • Upřednostňujeme vodu z kohoutku.
  • Musíme-li použít nápoj v obalu, preferujeme ve vratných obalech.
  • Vyhýbáme se palmovému tuku.
  • Máme nabídku potravin a nápojů vhodných pro děti (málo sladké, málo mastné a slané) a zdravějších potravin.

Doprava

  • Místo konání je dobře dostupné veřejnou dopravou.
  • Podporujeme účastníky, aby přišli pěšky nebo přijeli na kole. Ty, kteří tak udělají, oceníme.
  • Informujeme o možnostech veřejné dopravy.

Propagace

  • Propagujeme hlavně nehmotně (rozhlas, internet).
  • Plakáty tiskneme jen v nezbytném počtu na recyklovaný papír a netoxickými barvami.
  • Propagační/upomínkové předměty (jsou-li nutné) máme od místních výrobců nebo s ekoznačkou.
  • Květiny na výzdobu nebo jako dárky používáme z místních zdrojů, případně s důvěryhodnou ekoznačkou.

Nakupování

  • Nakupujeme jen nezbytné věci. Je-li to možné, raději si půjčujeme nebo sdílíme.
  • Nakupujeme trvanlivé věci s důvěryhodnou ekoznačkou.
  • Vyloučíme jednorázové výrobky (jednorázové utěrky, baterie, prupisky aj.)

Sociální souvislosti

  • Zpřístupňujeme akci handicapovaným, rodičům s dětmi apod.
  • Vytváříme příjemné prostředí pro všechny.
  • Akce je nekuřácká.
  • Pomáháme místním a znevýhodněným lidem, zapojujeme je do přípravy, usnadňujeme jim přístup na akci.

Osvěta

  • Informujeme o tom, co děláme dobře a zodpovědně.
  • Poskytujeme prostor na akci pro ekologické a společensky prospěšné organizace.

Pořadatel

  • Funguje a nakupuje podle zásad ekologického provozu.

Bližší podrobnosti ke každému bodu naleznete příručce Jak uspořádat ekoakci, kterou vydal spolek Tradice Bílých Karpat. (www.tradicebk.cz, tbk@tradicebk.cz)

Námět pro pořadatele

Využijte toho, že je vaše akce ekologicky šetrnější a postavte si na tom svou REKLAMU. Ukažte se jako zodpovědní a uvědomělí pořadatelé. Jak na to?

Příklad 1:

Ekologický institut Veronica používá při svých akcích tabuli, kde pomocí špendlíků vyznačí, které environmentálně šetrné „vychytávky“ při akci použil.

 


Příklad 2:

Vytvořte tabuli s políčky, kde na každém bude jedno tvrzení a dostatečné množství prostoru. Podklad musí být buď vhodný pro zapichování špendlíků nebo pro uchycení magnetů.

Na každé pole napište prohlášení, ke kterému se mohou účastníci přihlásit. Pokud je jim blízké a plní ho, tak si k němu mohou připíchnout špendlík (připevnit magnet). Čím více špendlíků, tím více lidí ho plní. Je to průzkum postojů mezi účastníky, nenásilná osvěta a zároveň to ukazuje environmentální uvědomělost pořadatele.

 

Příklady tvrzení:

  • Přijel/a jsem na kole nebo na koloběžce.
  • Přijel/a jsem vlakem nebo autobusem.
  • Nepoužívám jednorázové kelímky na nápoje.
  • Nepoužívám zbytečné obaly.
  • Třídím odpad.
  • Chovám se ohleduplně k ostatním i k přírodě.
  • Doma v zimě topím na 20-22-24-26°C  (rozmezí, které se vyznačí)
  • Maso jím: vůbec – max. 2x týdně – téměř každý den (rozmezí, které se vyznačí)


Příklad 3:

O environmentálních opatřeních na vaší akci můžete informovat jednoduše třeba i pouhým letáčkem s výčtem opatření. Tak jako na Jablečné slavnosti v Hostětíně.

................................................................................................................................................................

Publikaci Jak uspořádat akci ekologicky? vytvořil spolek Tradice Bílých Karpat a byla finančně podpořena v grantovém řízení Ministerstva životního prostředí a nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP. 

© ZO ČSOP Veronica - všechna práva vyhrazena

Mapa stránek  |  Datum aktualizace: 21. 11. 2017  |  webmaster

Sledujte nás logo facebook  logo twitter  logo Youtube