CZ | EN

Podpora místního podnikání v rámci veřejných zakázek úřadů?

27. 11. 2008

Dobrý den,
zajímají mě možnosti města - jak si voli, jak utratí peníze. Tzn jak jsou svázaní nebo svobodní v pravidlech výběrových řízení (směřuji hlavně k útratám na dodavatele). Tedy: co může městský/obecní úřad dělat pro podporu drobného podnikání v místě? Jaké jsou informační zdroje?

Doporučení Ekologické poradny Veronica

Děkujeme za dotaz.

Váš dotaz se vztahuje k zákonu o veřejných zakázkách číslo 136/2006.

Na našem webu www.zeleneuradovani.cz je v sekci Výstupy z projektu Kompas podrobná studie veřejné zakázky. přímý odkaz: http://zeleneuradovani.cz/content/File/ver_zak.pdf

Důležité je, že obce musí postupovat tohoto zákona, který obecně nařizuje nediskriminační jednání.  Ale: malé (a nejmenší) zakázky jdou zadat přímo, či oslovit jen např. x firem, a ty mohou být jen z místa. To jsou ty veřejné zakázky malého rozsahu.

K tematu existuje výborný internetový portál o veřejných zajkázkách a konsesích. K malým zakázkám je tam na pokračování povídání: Portál WZ http://www.portal-vz.cz/krok-3-jakym-zpusobem-zadat-verejnou-zakazku-maleho-rozsahu
http://www.portal-vz.cz/krok-4-co-musi-zadavatel-ucinit-rozhodne-li-se-zadat-verejnou-zakazku-maleho-rozsahu-mimo-rezim-zakona

"... Zadavatel není povinen zadat veřejnou zakázku malého rozsahu v zadávacím řízení. Na druhou stranu lze nanejvýše doporučit, aby zejména v případě veřejných zadavatelů byl stanoven jednotný interní postup platný pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu....
Nezahájí-li zadavatel zadávání veřejné zakázky postupem platným pro podlimitní veřejné zakázky, je oprávněn postupovat zcela mimo režim zákona. Veřejný zadavatel je však vždy povinen postupovat v rámci zadávacího řízení transparentně, nediskriminačně a dodržovat zásadu rovného zacházení. ...
Zadavatel se může v rámci zpracování interního předpisu držet následujícího modelového rozdělení, které vychází z principu proporcionality, který zohledňuje cenu veřejné zakázky malého rozsahu ve srovnání s náklady na proces jejího zadání a možné přínosy zadávací procedury...."

Místní úřad či instituce může tedy podpořit místní firmy, podniky, že při malých zakázkách osloví jen místní firmy. Důležité je zachovat transparentnost a oslovit těchto firem, co možná nejvíce. A také dopředu stanovit i ekologická kritéria, podle kterých bude zakázku hodnotit.

Ekologická kritéria veřejné zakázky
Další důležitou informací je, že podle zákona o veřejných zakázkách (VZ) lze do zakázky zahrnou i ekologická kritéria. Důležitý je  §78 – Kriteria pro zadávání veřejných zakázek . Základním kriteriem pro zadání VZ je ekonomická výhodnost nabídky nebo nejnižší nabídková cena. Rozhodne-li se zadavatel pro zadání VZ podle ekonomické výhodnosti nabídky, posuzuje nabídku podle dílčích kriterií. Jednotlivým kriteriím musí zadavatel stanovit váhu, kterou vyjádří v procentech. Jedním z dílčích kriterií je vždy nabídková cena a dále zejména:provozní náklady,požadavky na údržbu,technické, jakostní, ekologické nebo funkční vlastnosti předmětu VZ. Doporučujeme přečíst onu studii zmíněnou v úvodu, která je udělaná na příkladu "ekologické" zakázky - dodávky "ekologického" papíru.

Petr Ledvina; Ekologická poradna Veronica

Další dotazy z kategorie: Ostatní Ekologická poradna Veronica

Ekologická poradna
je tu pro Vás

Mám dotaz

Celkový počet odpovězených dotazů 408. Nenašli jste zde odpověď na Váš dotaz, přečtěte si ještě poradnové články z časopisu Veronica nebo nám položte nový dotaz.

 nebo
 Kč
Logo Darujme.cz
   

© ZO ČSOP Veronica – aktualizováno 22. 6. 2020